Påskelipåsk!

Jaha, då sitter nog många på påskmiddagar hos nära o kära..
Men jag sparar mig till på söndag..:)

Varit ute o gått kvillemåla runt med M på förmiddagen..
Hann precis tills regnet kom..

Stannade till på en kafferast, sen vidare för lägenhetsinspektion, sen mot ica o sen hem igen..
Skönt med friskluft..:)

Nu har jag ätit lite lunch..
Blev soppa o smörgås..
Det finns en soppa som är så superduper god att jag tänkte dela med mig av receptet..

Till 4 pers.
1 liter vatten.
Skala o skär 4 stora potatisar, 4 morötter o låt koka i 15 min med 2 köttbuljoner.
Stek köttfärs, (ta lite lagom) o släng i lite skivad lök i stekpannan o låt brynas lite lätt.
Häll i köttfärsen o löken i soppan.
I med ca 1,5- 2 dl chilesås, paprikapulver, svartpeppar o ev lite salt.
Låt koka ganska länge..
Kan bli lite vattnig, men ju längre den får stå ju bättre är den.
Så får du över e den alltid godast dagen efter..:)


Föresten, fick med mig några skivor bröd från syrran igår..
Hon hade bakat det o tyckte jag skulle smaka..
O jag säger bara olala..
Supergott, o sött o massa godsaker i o på det..

Hennes recept

1 limpa

2 dl havregryn
5 dl dinkelmjöl (jag tog 3 dinkel 2 bakepro)
1 dl hackad sötmandel
1 dl hackad russin
1 rivet äpple (utan skal)
2 tsk bikarbonat
3 msk honung
4 dl yoghurt naturell
1 nypa salt

Topping hade ja pumpakärnor å havregryn
De kan man ta lite vad man själv gillar...


Blanda de torra ingredienserna först å häll sedan i honung å yoghurten.
ca 80 minuter längst ner i ugnen


Ganska mkt olika ingredienser, men helt klart värt o testa..:)


Nu ska jag o dammsugarna ta en dans..

Puss o kram


Kommentarer
Postat av: sandra

Kul du gillade dom:-)glömde säga att de e linfrön i oxå:-)

2012-04-06 @ 22:55:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0