Man blir ju dum i huvudet..

Jag har börjat läsa lite om olika hjälpmedel och hur AS egentligen fungerar..
Jag vill lära mig mer om min egen kropp..
Men man blir ju inte direkt klok på det,o inte jätteglad över alla dessa tråkigheter..

Hittade detta te.x...

Hur allvarligt är tillståndet?
Ankyloserande spondylit ger en hög inverkan på funktion och livskvalitet och det finns en måttlig till hög risk för bestående lidande, funktionsnedsättning och sänkt livskvalitet. Det finns en viss risk för ökad dödlighet.

Mer information

Orsaken till sjukdomen är okänd, men det finns en ärftlig faktor med i spelet och det är troligt att bakterier eller virus kan starta processen om en ärftlig faktor finns. Rökning kan bidra till att utveckla AS. Framför allt är det viktigt att inte röka efter att sjukdomen upptäckts eftersom prognosen då kan försämras.


Osteoporos, benskörhet

Personer med AS kan utveckla osteoporos (benskörhet) redan tidigt i förloppet. Ju längre sjukdomen varat, desto större är sannolikheten för benskörhet. Oftast sker frakturerna i ryggen och därefter i höften. En till synes liten olyckshändelse kan då lätt ge en fraktur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0