Norge

Dagarna sprang iväg, det beror på alla äventyr vi gjort dessa dagar.
Jag har sett många vackra ställen, och många spännande..
Jag ska försöka dela med mig om allt, i detalj:)
 
Måndag.
Vi började dagens långa biltur runt 7..
Sov ca 15 min innan Jkpg sen va vi alla tre vakna hela vägen..
Båten kom vi på direkt o slapp vänta (det gör mycket)
Stannade till på mammas "favoritmack" o åt hamburgare med pommes (120 kr) haha..
Sen va milen dryga innan vi kom fram till Vanse o kvällens middag stod severad på bordet..
Nyfiskade krabbor och en sjuhelsikes massa goda räkor o bröd..
Det va ett trevlig gäng som väntade på oss trötta svenskar..
 
 
Den natten sov man som en gris, o sen va det dags för en ny dag..
 
Tisdag
Vi åt frulle o gjorde oss redo för en dag i båten..
Veckans höjdpunkt (enligt mig förstås)
Vilken utsikt, vilken stämning o vilken härlig sol..
 
Vi körde runt o tittade på fina o dyra hus som byggt under åren..
Sen stannade vi till på "paradisbukten" som det kallades o solade lite..
Eftersom detta va en bra o känd plats kom det fler o "parkerade" sina båtar så vi tog och fortsatte turen mot ett jättefint ställe..
Man körde sakta genom grunt o jätteklart vatten innan man kom ut på lite större område o där va det så gott som vindstilla så vi bestämde oss för att äta där medans barnen hoppade o badade från båten..
 
Kan säga att jag fick en fin bränna av brottarlinne den dagen:D
 
På kvällen blev det god pizza, över 200 kr kostar den men fy faen så god alltså..
De är skitstora o räcker till tre personer, o de snålar inte på ost om man säger så:D
Namsi..!!
 
Onsdag.
Dags att packa bikinin o åka mot havet..
Det va kallt, men oj så fint..
varit där när det va vinter, så det jag minns är en liten A som sprang runt med overall o jättestor mössa o blåsten, så nu fick jag även se detta ställe från den ljusa sidan:)
De små figurerna på bilden längst ner till höger är jag o mamma som traskade ut till stenana o kollade på massa fina snäckor som satt fast..
Fick med mig tre små hem iaf:)
 

Kvällen bjöd på festligheter, o vi tog båten runt utanför hamnen i Farsund..
Vi blev ett gäng som åkte runt o drack lite innan vi la till under en tunnel o fortsatte festen där..
Solen gick ner o vi gick ur båten för att ta en pubrunda "på byn"..
Det blev en cider på pakkhuset, o även några på puben som sålde de goooda pizzorna..
Där satt en man som jag så gärna ville ge en smäll, man tar inte med små hundar på fyllan o kastar runt den till allt o alla..
O man tar inte tag i en främmande person (jag) o rycker o sliter o drar i en som om man vore en trasdocka.
 
Runt 23.30 blev det hemgång, o jag kan säga att det mörka, lugna o vackra vattnet va rofyllt just då, o musiken som spelade från byn gjorde att båtens puffande blev magiskt..
Jag bara satt o mös..:)

Sen blev det taxi de sista km innan vi va tillbaka till våra sängar..
 
Torsdag.
En dag då vissa va smått trötta o andra va mer döda än levande så bestämde mor, far o jag oss för att åka till Lyngdal o shopa lite..
Det va fint väder o det va lite "borgholmskänsla" över de där små vägarna o butikerna:)
Det blev en hel del shopping o vi gjorde riktiga fynd, inte illa för att vara i Norge:)
Jag hittade en långklänning för 79 kr, de ni;)
 
När vi kom hem blev det grillat o det satt fint:)
 
Fredag.
Natten som höll på att ta kol på mig..
Jag hostade som en idiot, o i början tänkte jag "jävla ciggaretter" men sen insåg jag att det måste vara något annat, för det kliade som fan..
Efter några få timmars sömn hit o dit så gick jag upp o berättade om min ´host-natt o då blir det ganska självklart varför..
Rummet jämte mig är inte färdigrenoverat, vilket innebär att det är öppna väggar med glasfiberisolering..
Inte konstigt att det kliade i halsen:D
Så natten till idag sov jag i ett annat rum,..!!
 
Vi började dagen med utflyker lite här o där:)
Vädret va lite disigt så utsikterna va inte de allra bästa i början.
Men sen så:)

Vi började med att åka till Sausebakk´n som är ett kulturminne..
Vägen dit går man igenom en tät skogsväg, som de "byggde" ihop på det viset för att skydda sig mot krig o sådana tråkigheter..
 
Snacka om att det va barr där inne:D
o kallt..
När vi gått igenom kom vi ut till själva Sausebakk o vilken utsikt..!
O där va även en liten "byggnad" bevarad..
Gick ner o den o höll på att skita ner mig när det stod någon gammal metallgrej där inne, trodde det va tomt o fick för en hundradels sek känslan av att det satt någon där inne:D
 
Sen va det dags för nästa äventyr..
Vi skulle gå igenom en kort med otroligt mörk tunnel för att komma ut på en vacker plats..
 
där har de bevarat en gammal kanon..
Förr när den användes sköt man kulor som kom 1,6 mil långt..
Helt sinnessjukt!!
 
 
Det va roligt att se så mycket spännande platser..
o man är dålig på att ge sig ut o upptäcka våra egna sevärdheter egentligen..:/
Borde nog gör det...
 
På kvällen såg himlen ut så här, såg så häftigt ut så tog en bild:D
Snacka om tunga moln..
 
 
 
Nåja, kvällen fortsatte med några cider o en stund med grannarna..
Sen blev det lite grillad korv o lite tv innan vi gick o la oss o laddade för en lång dag i bilen..
 
Lördag (idag)
Vaknade runt 7 av att dörren slog upp, in kommer Combat smygandes o med ett litet skutt hamnade ham jämte mig i sängen..
han gosade med mig länge innan han la sig på min arm o somnade som en sten..
Ville så gärna ligga kvar o mysa men fick ingen ro så han låg kvar o jag gick upp o mötte pappa i köket..
Då blev det kaffe o frukost innan all packning skulle in i bilen o även barnen..
Det va lite motit i början då de bara för en vecka sedan åkte samma långa väg, men de är vana så de fann sig ganska snabbt..
 
Vägen gick bra, men somnade bara till en stund innan gbg..
Det blev Burgerking o massa godis så vi höll oss vakna o sysselsatta sista milen:)
 
Nu sitter jag i min soffa, har landat men packningen står kvar..
Ska ta tag i det imorgon, för nu är jag trött!!!
 
Jag får tacka mamma o pappa för otroligt bra kört, o för att jag fick möjligheten att följa med..
O även Kine med familj för all god mat, o alla äventyr ni tog mig med på..
 
Minnen för livet!
 
o en otroligt bra start på semestern!!
 
Så nu är jag hemma, o då hoppas jag regnet håller sig borta här oxå..!!
 
Nu, sova!!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0