Följer bloggar..

O jag följer många bra bloggar..
Ikväll läste jag på Robines blogg, o snacka om att hon fick mig att tänka till..

Jag valde att kopiera hennes text med hopp om att inte göra henne allt för besviken..
Vill bara ge andra chansen att läsa all denna klockrena förklaring..

Följ henne gärna, hon e grym!!

http://varstafeta.shapemeup.se/

Detta skrev hon!!

♥ - – – – ♥ - – – – – – ♥ - – – - ♥
*Nu riktar jag mig till dig som läser bloggen och som är på god väg mot, eller redan sitter på en övervikt som kan vara till fara för ditt liv * Om du inte känner dig mottaglig för kritik är det ingen idé att du läser vidare för texten är hård och jämförelserna hårddragna men jag vill försöka få dig att förstå vad det är du gör, eller inte gör.
Min förhoppning är att du ser vad du gör mot dig själv och att du reder ut dina prioriteringar för längst fram i livet borde du få sitta. Snälla vet om att allt jag skriver skrivs med all min kärlek och förståelse. Jag vill att du ska ta beslutet att rädda ditt eget liv!

Fetma och extrem fetma kan leda till döden, det vet vi, och denna text är som sagt hårddragen men säg att du inte kommer dö men att du kommer leva resten av ditt liv med att må som du gör idag… fundera över om du ens vill ha det så. Är det så att du bär på en övervikt som faktiskt kan leda till döden så är du dessutom den enda som bär på botemedlet. Det är ju toppen, du kan bli frisk! Är det inte dags att göra något då?
De där små ursäkterna som bara är gnäll kring små små detaljer t.ex…

”Jag gillar inte grönsakeeeeeer!”
”Jag tycker inte om broccoliiiiii!”
”Vatten smakar ju ingeeeet!”

Känner du igen dig? Det gör jag.

”Det är för dyyyyrt att köpa nyttig mat!”
”Det är för dyyyyrt med träningskort!”
”Det är för tids-kräv-an-deeee!”

Om du fått en annan typ av diagnos som kan ha dödlig utgång, vad hade du gjort då?
Hade du då inte valt att lägga ner både pengar och tid för att få överleva? Hade du då inte ansett att ditt liv är värt mer än att du ska ha råd att köpa hem snask eller äta ute på restaurant eller gå på bio? Är inte ditt liv värt mer? Hur kan du sätta ett pris på det?

DU sitter på din bromsmedicin!
DU sitter på dina symptomlindrare!
DU sitter på ditt eget botemedel – så varför gör du inget?!

Om du hade fått veta att du har vilken annan sjukdom som helst som kunde innebära att du dog så hade du sett till att du fick den bästa medicinen. Hade du dessutom fått veta att det fanns ett botemedel som tog bort hela din sjukdom och såg till att du fick leva så skulle du gör ALLT för att få det.
Jag riktar mig fortfarande till dig som är sjuk eller är på väg att bli sjuk pga din fetma/extrema fetma. Jag riktar mig till dig som dagligen tänker på din storlek i negativa banor. Jag riktar mig till dig som verkligen, verkligen, verkligen vill gå ner i vikt.

Sluta hoppas – det hjälper inte!
Sluta önska – det hjälper inte!
Sluta tyck synd om dig själv – det tar dig bara längre bort från mål! Sluta hitta på undanflykter och sluta gnälla om broccoli?!!!

Dom där grönsakerna och de där andra livsmedlen som dina smaklökar ännu inte är vana vid –dom är din bromsmedicin. Get used to it!

Dom där stunderna då du går emot vad som är bekvämt, trotsar det som känns tryggt och vågar svettas eller när du väljer att saka undan skitmat och snask för att investera i gymkort/personlig träning/kostschema – det är ditt botemedel. Ja, den nyttiga maten kanske är lite dyrare – men den räddar ditt liv!!!? Ja, nu är jag hård och ja, jag är till och med lite förbannad vilket händer väldigt, väldigt sällan. Jag är bara så less på allt detta önskande och hoppas:ande.

Varför jag är trött på det handlar egentligen inte om er. Det handlar om mig. Min ilska just nu är riktad mot mitt gamla jag som gjorde mig själv så himla, himla illa och som hittade på ursäkter, grät, tyckte synd om sig själv och framför allt - frånsa sig allt egenansvar!
Förstå att det är DU som har ansvar för vad du väljer att stoppa i munnen och hur du väljer att röra på dig – ingen annan!

Du har fått veta att du har utvecklat lungcancer. Den går fortfarande att ta bort. Du kan bli helt återställd, tom friskare än du var innan. Sen säger läkarna att medicinering och behandling kommer vara dyrare än de cigarettkostnader du har. Och du väljer en billigare död framför en lite dyrare väg mot att få bli fri i livet? I dont think so!

Du kan bli frisk och det är bara bara du som bestämmer utgången.
Leva på riktigt, leva halvt eller kanske, kanske, dö?”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0