Hittade detta...

Är naturgodis nyttigare än smågodis?

Hejsan!

Jag brukar välja naturgodis istället för lösgodis till helgen, eftersom jag hört att det är bättre, nyttigare fetter i nötter än det härdade fettet i choklad osv. Detta förstår jag, men jag undrar hur mycket bättre det är ur energisynpunkt? Kan man äta mer naturgodis än lösgodis?

Jag väljer även att äta de godisar som är täckta av yoghurt och choklad, förstår att det är socker och fett där, men hur mycket?

Känner ändå att naturgodis borde vara bättre för att det inte är så mycket konstgjorda ämnen, utan naturligt godis. Vill inte gärna stoppa i mig en massa färgämnen och kemikalier. Jag har inga problem med vikten eller så, och äter inte särskilt ofta godis, men vill gärna veta om man bör föredra naturgodis framför lösviktsgodis.

Tack! Hälsningar Maria.


Hej Maria!
Du har rätt i att det är nyttigare fetter i nötter än i choklad och det är ju bra! Du har också rätt i att Du slipper massa färgämnen och tillsatser, vilka Du får i vanligt godis.

Däremot skiljer det ur energisynpunkter inte så mycket mellan dessa olika typer av godis och det betyder att Du inte kan äta mer av naturgodis än vanligt lösgodis. Mandel med yoghurtöverdrag innehåller tex ca 570 kcal och 39 g fett/100g, vanlig choklad innehåller ca 550 kcal och 34 g fett/100g.

Välj det godis Du tycker bäst om och ät det i rimliga mängder – det är det allra bästa. /Josefine

______________________________________________________________________________

Där blev ju inte samvetet bättre från helgens smaskerier direkt..

Blir sötmandel o valnötter i fortsättningen då... !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0