Norge. Varning för bildbomb..

Då va man hemma igen efter några dagar i Vanse hos broder med familj.
Jag kommer säkert glömma berätta något för mycket har man varit med om:)

Söndagmorgon runt kl 6 satte man sig i bilen o 12 timmars bilresa väntade...
E va glad o såg fram emot det vilket kändes bra..
Hade varit tufft om han hade hemlängtan redan innan vi va framme, men inte han inte:)
Vi hade lite kafferaster o han va jätteduktig o gick på toan när han skulle o timmarna flöt på..
Han åkte båten mellan Moss o Horten men missuppfattade det där lite, för vi har pratat om att vi ska åka båt hos P så nu när vi väl va framme vid båten trodde han att P va där:D
 
Men tillslut va vi framme, o hundarna blev nog mest glada av o se oss..:)
vi landade lite o sen va det dags att lägga sig..
En natt som inte gav många timmars sömn då ingen av oss direkt låg bra..
Både jag o A hamnade på nya ställen än tänkt, o morgonen därpå va det bara att planera om sängarna:D
Lilla C o Z ville förstås oxå sova med oss så jag hade C hos mig o han gosade o bökade vilket jag tyckte va jättemysigt, det fick mig att tänka tillbaka på när Izor väckte mig när jag bodde hemma..
Fick en stort "vilja-ha-vovve-känslan" där ett tag:)
 
Måndagen va kommen o jag, mor, far o E tog en sväng till butiken för att handla inför middagen.
E tog så klart kickbiken medans vi andra gick..
Vädret va inte med oss direkt utan det va jacka som gällde.
 
Efter maten tog vi en liten sväng med båten, o ni kan nog gissa vem som va kapten?
 
 
Kvällen kom snabbt o vi landade hemma med lite goddricka o barnen lekte bra ihop..
K gjorde fiskburgare av Lyr, vilken va som en gummiliknande fiskbulle:D
 
Natten till tisdagen gick bättre o vi sov alla lite bättre..
Vi gjorde oss redo för en shoppingtur i Lyngdal ca 2,5 mil bort från Vanse..
Det blev lite "tackförattduvattnadeblommorna"-presenter till syrran o lite kläder till flickorna..
Sen hem igen o då gjorde P middag som blev panerad Lyr och Långa, supergott...
P tog med far o A ut på fisketur..
Snacka om lyckad då de fick määängder med makrill o även två hajar..
Jag hakade på de små kidsen, mamma o K till hennes syster som har en jättefin hytte som jag kallar för hus egentligen:)
Den utsikten är för jävla fin..
Fick dock inte med mig kameran dit tyvärr, men E kom ut o sa "waaaow va högt det är här"..
Då förstår ni;)
Fick mysa lite med hennes 1 månad gamla lilla pojk..
Så små de är alltså..:)
Dottern är dockan själv med änglahår o ögon som bara lyser:)
Efter kaffet åkte vi tillbaka...
Det blev grillad makrill till kvällsmat vilket va kanongott..
(har fått med mig några firrar hem så jag kan göra det själv:P)
Kvällen gav lite åska o regnet kom igen..
 
Onsdagen började med pissregn, men jag hade bestämt mig, jag skulle ut o gå runt sjön..
Hade problem med ryggen o fick lite abstinens..
Paraplyt o jag tog oss runt o det va så sjukt kvavt att det rann både på o under jackan..
 
Hittade ett får på fel sida stängslet.. stackarn..
Gick förbi skolan o sen in i Vanse centrum igen där jag gick in på Trunken, en butik med massa häftiga inredningsprylar o amerikanska produkter som godis o drycker..
Det fanns ett pulver man skulle till en saft..
En påse skulle blandas med 1 liter vatten o 2 dl socker, fatta 2 dl !!!
Detta skulle räcka till två glas?!
Va faen liksom..
Hittade mitt Spisychai som jag fick smaka av K förra året..
Mkt nöjd över det:)

Hittade även Jello som jag o syrran åt på ett kalas hos våra Norska vänner när vi va små..
Det är gelepulvet som blandas med vatten, lite kul o se:)
 
Sen kom eftermiddagen med sooool..
Väntade in K så vi kunde ta båten ut till paradisbukta för bad o grillning under kvällen..
 
 
Jag lapade sol som fan o barnen badade o va glada..:) 
Plötsligt blev det kväll o vi fick tuffa tillbaka till bryggan o åka hemåt..
Då kom K på att hon ville ta med sig mamma o mig på ett litet äventyr..
Så vi åkte o gick upp för Böensbakken..
Så himla fint..
Vägen har en gång gått där, o förstår inte hur en buss kan ha kört där varken sommar eller vintertid..
Men va sjukt fint att se..:)
 
 
Vips så va det torsdag...
Sista dagen o så klart va det ju båten som stod på schemat..
Det blev raka spåret mot Paradisbukta så barnen fick bada, o vad händer..
Jo, en envis Elias som ALDRIG skulle hoppa från båten sa till hans mormor att gå ner i vattnet så han kunde hoppa..
Jaja tänkte hon o gick ner o väntade med säkerthet att han skulle fega ur..
Han räknar med ett leende "1,2,4 23" o HOPP..
Jösses, den minen när han va i det kalla vattnet,´haha..
Men den stoltheten efteråt går inte av för hacker kan jag säga:)
 
Klockan slog 4 o vi tuffade in mot hamnen i Farsund där K kom från jobbet o vi skulle gå till Jachums o äta världens godaste, o förmodligen dyraste pizzan..
Mums säger jag bara..
Hade inte ätit på 8 timmar, så mitt huvud o humör va stabilt efter denna..:)
Sen gick vi ner till hamnen för där va det uppträden hela dagen, o passande va det ju att det va "crossuppvisning"..
En nöjd Elias va i himlen o vände..:)

Det va lite marknad på vägen så hittade jättecoola kakor från Italien tror jag de va..
O så hade en leksaksaffär lite torg utanför o där hittade Elias en nalle o dra mig baklänges när han säger "kom, han är snäll" o går raka vägen fram till honom o ger honom en givemefive..
Sen började han o björnen härma varandra så de snurrade runt, klappade i händerna o Elias skrattade gott...
Modigt av honom tycker jag..
 
Efter lite glass nere vid hamnen körde vi hemåt igen för att packa o göra oss redo för hemfärd dagen därpå..
Dagarna bara sprang iväg o det har varit skönt att vara ute så pass mycket som vi va o det har varit gott med så mycket fisk till middagarna o fått smaka på nya sorter..:)
Men om jag blivit mer intelligent vet ifan;)
 
jag ska iaf lära mig att köpa mer fisk, så det så:)
Det är ju inte lika lätt som i Norge, där de bara tar båten en morgon o kommer hem med middagen:D
Lycka att kunna göra så..!!
 
Fredagsmorgonen kom, en stabil frulle o ett antal koppar kaffe senare va det dags att packa in allt i bilen igen..
Elias ville va kvar sa han, han ville åka mer båt men tyvärr kallar det jobba nästa vecka för mig o mamma så bara att bita i det sura äpplet o köra hemåt..
Det blev ett ledsamt farväl denna gången, då det inte kommer vara sig likt nästa gång vi kommer..:(
 
Bilen rullade igen o vi va fulla med minnen o havsluft...
Timmarna till båten gick snabbt, o vips va vi på Svenska sidan igen..
Då blev det ett stopp på ett köpcenter i Nordby där vi åt middag o shoppade en liten stund o rörde på benen..
 
Vissa mer än andra..;)
 
Vi fortsatte resan hem o eftersom det blev lite fler stopp denna gången tog det 15 timmar..
Men det va en glad Elias som sprang ut o mötte sina päron i Vetlanda..
Han va övertrött o hade överskottsenergi from hell så skateboarden o cyklarna fick sitt mitt inatten:D
 
Jag har haft en bra vecka med glada skratt, god mat, äventyr o massa härliga båtturer..
Att Elias fick följa med o uppleva allt detta uppskattades enormt från hans sida:)
 
Det va kul att få träffa familjen Hansen/Kvist igen...
 
Norge är riktigt fint måste jag säga..!!!
 
 

Tack mor o far för att jag fick följa med, o för att ni kör så jävla bra;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0